سنباده چیست؟

برای صاف کردن و صیقل دادن سطوح مختلف از جمله فلزات، چوب و پلاستیک نیاز به وسیله ای است که بتوان ناهمواری های روی آن را از بین برد و این وسیله کاربردی که در مواقع مختلفی از آن استفاده می شود سنباده نام دارد. سنباده ها دارای انواع متنوع و مختلفی از جمله نرم و زبر هستند و به ما کمک می کنند تا کارهای نجاری و آهنگری خود را پس از نهایی شدن کار ،پرداخت و صیقل دهیم. سنباده ها دارای ذرات ریزی هستند که این ذرات به وسیله چسب روی ورقه های مخصوص در ابعاد گوناگون چسبیده اند و در واقع این ذرات ریز کار ساییدن و سایش را انجام می دهند.

علاوه بر سنباده های دستی که شکل ساده ای دارند و کار با آنها مرسوم است، امروزه سنباده های حرفه ای و برقی نیز تولید می شوند که با کمک آنها می توانیم حجم بالایی را در مدت زمان کمی و با بالا ترین کیفیت انجام دهیم. در ادامه به توضیح و معرفی اینکه سنباده لرزان چیست می پردازیم و انواع سنباده لرزان را معرفی می کنیم تا شناخت جامع و کاملی در این زمینه کسب کنید.

تاریخچه سنباده لرزان

تمام ابزار هایی که ساخته می شوند دارای پیشینه و تاریخچه ای هستند که با دانستن زمان اختراع آنها می توان درباره تاثیر آن در حوزه ابزارآلات بیشتر اطلاعات کسب کرد. سنباده لرزان در سال ۱۹۶۸ ابتدا به عنوان یک ابزار برقی ساخته شد و بیش از ۵۰ سال است که از آن برای لایه بردای و صاف کردن چوب ها استفاده می شود. این ابزار در طول این سالها همواره در کارگاه های نجاری و صنایع چوبی وابسته ،توسط کاربران استفاده شده است و روز به روز نیز سیستم های پیشرفته ای به آن افزوده می شود. در حال حاضر این ابزار در مدل ها و انواع گوناگونی وجود دارد و بسیار مورد توجه و محبوبیت قرار دارد.

سنباده لرزان چیست؟

سنباده لرزان ابزاری کاربردی در صنایع چوب است که از آن برای هموار کردن و صیقل دادن سطوح ،جهت رنگ آمیزی استفاده می شود. از انواع سنباده لرزان در کارگاه های نجاری و مبل سازی به وفور استفاده می شود که کار با آن نیز ساده و راحت است. در این ابزار، نیروی چرخشی به نیروی لرزشی تبدیل می شود که در واقع عمل سنباده زنی به کمک این تبدیل نیرو انجام می شود. تبدیل نیرو به این معنی است که سرعت دور بر دقیقه را به سرعت لرزش در دقیقه تبدیل کند.

کاربرد سنباده در کسب‌ و کار شما

در اغلب اوقات سنباده برای صاف کردن سطح های سخت و یا سخت کردن سطحی صاف کاربردی است. این ابزار بر اساس نوع کاربردی که دارد، وسیله های گوناگونی برای استفاده از آن بهکار برده می‌شود. این محصول در سطح سختی متفاوتی تولید شده و می‌تواند برای مواد متععدی مناسب باشد.

اگر بخواهیم به‌ طورکلی کاربرد انواع سنباده را در کسب ‌و کار شما بیان کنیم، می‌توان گفت که این ابزار برای پولیش، زبر کردن و یا صیقل دادن قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواقعی که نیاز باشد تا کار سرعت بیشتری داشته باشد، باید برای استفاده از آن‌ها از ماشین ‌های پرداختکاری استفاده نمود. به ‌طور معمول دستگاه‌هایی که می‌توان از آن برای استفاده از سنباده استفاده کرد، فرز برقی و یا دستگاه مخصوص می‌باشد که شما می‌توانید برای افزایش سرعت در کار خود آن ها را خریداری کنید.

آشنایی با انواع سنباده

سنباده های پرداختکاری از لحاظ بسیاری تفاوت هایی با یکدیگر دارند؛ خصوصیات ظاهری، شیمیایی، میزان سختی، کاربرد، نوع فروش، قیمت و ویژگی هایی از قبیل وزن در ایجاد دسته بندی این محصولات نقش دارند. در ادامه برخی از انواع سنباده ها مورد بررسی قرار گرفته اند.

  • سنباده رولی
    مقرون به صرفه ترین گزینه برای خرید، سنباده های رولی هستند، زیرا می توان آنها را به شکل متری خریداری نمود. نحوه خرید آنها بیشتر مناسب کارگاه ها و مراکز صنعتی کوچک است، اما امکان تهیه و استفاده در منازل نیز وجود دارد.
  • سنباده نواری
    این محصولات برش های کوچکتری از سنباده های رولی هستند و از لحاظ ویژگی های شیمیایی و ساختار، تفاوتی با نمونه پیشین ندارند.
  • سنباده دیسکی
    برش های گرد و یا بیضی شکلی هستند که از محصول اصلی به وجود آمده اند. این نوع از محصولات را می توان از طریق دستگاه های مخصوص پرداختکاری نیز مورد استفاده قرار داد.

تنوع سنباده ها تنها به این موارد محدود نمی شود، بلکه نمونه هایی نظیر سنباده هایی با ابعاد برگه A4 یا به اصطلاح ورقه ای نیز در بازار وجود دارند.

سنباده کاری چوب

یکی از مراحل اولیه و بسیار مهم در تولید انواع میز، تابلو، مبل، کمد و یا هر نوع وسیله چوبی، سنباده زنی به سطح آن است. این کار باعث می شود چوب در فرایند کار رنگ و شکل پذیری بهتری داشته باشد و در انتها با جلوه ای خاص تر به مصرف کنندگان عرضه شود. در صورتی که چوب به درستی سنباده کاری نشود ممکن است به پارچه و یا بخش های دیگر نیز آسیب برساند و یا در حین مصرف مشتری، باعث نارضایتی او شود.

پیش از شروع سنباده زنی چوب، استفاده نمونه مناسب آن امری ضروری است، زیرا این کالاهای صنعتی بر اساس سختی خود در ترتیب عددهایی عرضه می شوند و هر یک برای کاربرد خاصی مناسب می باشند. علاوه بر این موضوع باید در نظر داشت که سنباده های گرد و همینطور نواری گزینه های محبوب تری در نزد نجاران هستند، زیرا ماشین آلات و ابزار آنها با این محصولات سازگاری بیشتری دارند.

سنباده اکسید آلومینیوم

شاید تا به حال سنباده های گرد و سنگی را دیده باشید که خاصیت سایش بسیار بالایی دارند. این محصولات سنباده اکسید آلومینیوم هستند که هم به شکل دستی و هم دستگاهی به کار گرفته می شوند و توان کار در دور و فشار بالا را دارند. برای شناخت این کالا می توانید به ظاهر آن توجه داشته باشید که با رنگی مابین قهوه و قرمز از دیگر محصولات متمایز است.

این سنباده سنگی برای صیقل دهی فلزات استفاده می شود، البته منظور فلزات غیر آهنی نظیر مس و آلومینیوم است که سختی کمتری دارند و به شکل ساده تری صیقل و شکل داده می شوند. در مواردی برای سنباده زنی دیواره ها، گچ بری ها و مصالح نیز استفاده می شود. نکته کار اینجاست که این سنباده زبری زیادی دارد و سطح را در حالت خشنی قرار می دهد، از این رو تنها در مراحل اولیه سنباده زنی کاربرد دارد و در مراحل نهایی کار استفاده نمی شود.

انواع سنباده بر اساس گرید

گرید بندی سنباده ها با میزان نرمی یا سفتی، سایندگی و دوام آنها در ارتباط است، از این رو لازم است خریدار نسبت به آن آگاهی مناسبی داشته باشد در امر انتخاب دچار اشتباه نشود. برخی از گرید بندی های مرسوم به شرح زیر هستند:

  • سنباده پوساب
    محصولات بالای گرید ۱۰۰۰ که کاربرد عادی دارند و عموما نیز به شکل برگه ای عرضه می شوند تا در منازل، کارگاه ها و محیط های تعمیراتی استفاده شوند.
  • سنباده های خیلی نرم
    محصولات دارای گرید بالای ۳۲۰ که در مرحله نهایی استفاده می شوند. از نمونه های آنها می توان به سنباده پولیش کاری خودرو اشاره داشت.
  • سنباده های نرم
    بازه گرید ۱۲۰ تا ۲۲۰ را تشکیل می دهند و برای پرداختکاری فلزات تزئینی نظیر برنج و مس کاربرد دارند و در تولید شیرآلات و لوستر مصرف می شوند.
  • سنباده متوسط
    گرید مابین ۶۰ تا ۱۰۰ را با نام سنباده های متوسط می شناسیم که برای شروع فرایند پولیش کاری هستند.
  • زبر
    در شکل دهی و صیقل دادن سطح اصلی کار کاربرد دارند و از گرید ۴۰ الی ۵۰ بهره مند هستند.
  • سنباده بسیار زبر
    گرید ۱۶ تا ۳۶ را در بر می گیرند. استفاده از این محصولات به دلیل زبری بسیار زیاد، دارای محدودیت های زیادی است و به مهارت بسیار بالایی نیز نیازمند است.